Skocz do zawartości

Witaj na AF Club - forum foto i video :-)
Zarejestruj się już teraz aby uzyskać dostęp do rewelacyjnych funkcji. Po zarejestrowaniu i zalogowaniu się, będziesz mógł tworzyć tematy, pisać posty, dodawać zdjęcia do galerii na forum, uczestniczyć w świetnych fotograficznych pojedynkach, konkursach, budować grupę znajomych w swoim profilu, wysyłać prywatne wiadomości, aktualizować status, zarządzać profilem i wiele innych. Dołącz do naszej społeczności miłośników foto i video już teraz! Ten komunikat zostanie usunięty po zalogowaniu.
Logowanie Nowe konto
Zdjęcie

Lightroom - moduł Develop

adobe lightroom lightroom develop

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
4 odpowiedzi w tym temacie

#1
kris

kris

    Stały bywalec

  • Moderator
  • 1539 postów
  • Locationsilesia

W pierwszej części pokazałem jak rozpocząć pracę z Lightroom'em.
Teraz czas na najlepsze tj. panel Develop! 

17_LR2-develop.jpg

powiększ >>

 
 
 
Tutaj dzieje się magia, ponieważ dopiero tutaj widać, na jak wiele stać nasz aparat, a dokładniej - matrycę. Zobaczcie sami dość skrajny przypadek, kiedy to posiadanie pliku RAW uratowało zdjęcie:

30_LR2-before-after-2.jpg

powiększ >>

 

 

 

 
Moduł ten dzieli się na 4 obszary:
1. Lewy panel
2. Zdjęcie -  z podglądem na żywo wprowadzanych zmian
3. Dolny pasek narzędzi
4. Prawy panel z narzędziami do obróbki zdjęć

18_LR2-develop-opis.jpg

powiększ >>

 

 
 

Dodatkowo na dole możemy mieć pasek ze zdjęciami w katalogu, a na górze pasek z innymi modułami. W większości przypadków szkoda miejsca na ten dwa panele. Często również lewy panel mam schowany. Schować panele możemy skrótami: TAB (boczne panele) i SHIFT+TAB (panele boczne, górny i dolny) lub klikając w strzałeczki:

19_LR2-develop-skryt.jpg

powiększ >>

 

 
 
 
Opis LEWEGO PANELU w module Develop:
1. Navigator - podgląd zdjęcia, który jak dla mnie ma jedną ciekawą funkcję: podgląd presetu, bez jego zastosowania tzn. po najechaniu myszką na liście presets w okienku Navigator mamy podgląd, jak zdjęcie będzie wyglądać. Sprawdźcie sami:

20_LR2-navigator.jpg

powiększ >>

 

 
2. Presets - lista wbudowanych i własnych gotowych ustawień korekcji zdjęć. Presety to świetny usprawniacz pracy. Możemy korzystać z tego co przygotowało Adobe, możemy tworzyć własne ( ikonka "+" w górnym prawym rogu panelu "presets"), możemy także importować presety np. ściągnięte z sieci, które należy przenieść do odpowiedniego katalogu na komputerze (u mnie na Windowsie 10 to  C:\Users\NazwaUżytkownika\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\Develop Presets\)
 
Presety możemy stosować
- pojedynczo (klikając dla każdego zdjęcia w nazwę wybranego presetu),
- zastosować je dla większej ilości zdjęć (Library -> Quick Develop -> Saved Presets -> wybór preseta)

21_LR2-preset-library.jpg

powiększ >>

 

- zastosować przy importowaniu zdjęć,

22_LR2-preset-import.jpg

powiększ >>

 

- przypisać do wszystkich nowych zdjęć z tego modelu aparatu, z aparatu o konkretnym numerze seryjnym (jeśli jest w EXIFie) lub z konkretnym ustawieniem ISO.
 
O tej ostatniej możliwości mało kto wie, a znacznie przyśpiesza pracę. Już pokazuję, jak ustawić domyślne parametry.
W pierwszej kolejności ustalamy w jakiej sytuacji mają być zastosowane domyśle ustawienia: Edit -> Preferences (skrót CTRL+ , ), zakładka "Presets"

23_LR2-preset-default1.jpg

powiększ >>

 

- nie zaznaczając nic - domyśle ustawienia będę przypisane do konkretnego modelu aparatu,
- zaznaczając "Make defaults specific to camera serial number" - domyślne ustawienia będą przypisane do aparatu z konkretnym numerem seryjnym (jeśli aparat zapisuje go w EXIFie),
- zaznaczając "Make defaults specific to camera iso setting" - domyślne ustawienia będę przypisane do wybranych wartości ISO dla konkretnego modelu aparatu.
Jeśli już wybraliśmy nasze preferencje możemy przejść do stworzenia domyślnych ustawień.
W panelu Develop zastosuj wybrany preset lub dostosuj ustawienia obróbki wg własnych potrzeb. Następnie wciskając na klawiaturze "ALT" w dolnym prawym rogu pojawi się "Set Default":

24_LR2-preset-default2.jpg

powiększ >>

 

 
 
Wciskając "Update to Current Settings" zapiszemy ustawienia:

25_LR2-preset-default3.jpg

powiększ >>

 

 

 

Od teraz importując zdjęcia z konkretnego modelu / aparatu / zdjęcia z wybraną wartością ISO będą miały zastosowane z automatu wybrane ustawienia! Jeśli udało Ci się przebrnąć przez ten opis i wdrożyć to rozwiązanie to skrócisz czas, który trzeba poświecić na obróbkę.
 
3.  Snapshots - tzw. migawki
W trakcie obróbki zdjęcia możemy zapisywać różne wersje i przełącza się między nimi szybko. Ja osobiście z tego nie korzystam, ponieważ dla różnych wersji zdjęcia (np. kolor oraz czarno-białe) stosuję wirtualne kopie.
 
4. Historia
Tutaj do naszej dyspozycji jest cała nasza praca, krok po kroku. Klikając w poszczególne pozycje z listy, cofamy się do tego miejsca naszej obróbki. Uważajcie z tym panelem. Jeśli cofniecie się o kilka kroków wstecz w historii obróbki, a następnie wykonacie jakąkolwiek zmianę na zdjęciu (np.korektę ekspozycji), automatycznie ta część historii, o którą się cofnęliśmy zostanie nadpisana. Skomplikowane co napisałem, ale chciałem Was ostrzec. Sam kilka razy straciłem kilka kroków obróbki.

26_LR2-historia.jpg

powiększ >>

 

 
 
5. Collections - czyli kolekcje/zbiór zdjęć
Panel, który pomaga w organizacji biblioteki zdjęć.
 

 
Jeśli nie potrzebujecie, któregoś z powyższych paneli możecie je schować, klikając prawy przyciskiem myszy w puste, ciemne miejsce:

27_LR2-mniej.jpg

powiększ >>

 

 
 
Opis DOLNEGO PASKA NARZĘDZI w module Develop:

28_LR2-pasek-dolny.jpg

powiększ >>

 

1. Przed i po - na kilka sposobów możemy zobaczyć zdjęcie przed i po obróbce:

29_LR2-before-after.jpg

powiększ >>

 

30_LR2-before-after.jpg

powiększ >>

 

 
2. Flaga (skrót "P") - czyli jeden ze sposobów oznaczania zdjęcia. Ja flagą oznaczam zdjęcie, na którym skończyłem obrabiać zdjęcia w danym katalogu.
3. Gwiazdki (skrót klawisze numeryczne "1 - 5")- najważniejszy sposób oznaczania zdjęć. Część aparatów wspiera ten system i zapisuje dane w EXIFie. Sposób ten świetnie się nadaje do selekcji zdjęć.
4. Kolorowa etykieta (label) - jak wyżej, jest to jeden ze sposób na oznaczania zdjęć.
5. Poprzednie/Następne zdjęcie.
6. Pokaz zdjęć katalogu, z którego obrabiamy zdjęcia.
7.  Zoom - różne wartości dopasowania rozmiaru zdjęcia do ekranu: 
     - Fit - dopasuje zdjęcie na wysokość lub szerokość  (co dłuższe),
     - Fill - wypełnia ekran w całości zdjęciem (więc części zdjęcia nie będziemy widzieć, jeśli ma inne proporcje boków, jak nasz ekran),
     - wartości zmniejszające zdjęcie: 1:16; 1:8; 1:4; 1:2 (czyli 50% rozdzielczości zdjęcia)
     - wartość 1:1 czyli powiększenie zdjęcia do 100% jego rozdzielczości,
     - wartości powiększające: 2:1; 4:1; 8:1; 11:1.
Co ciekawe jeśli ustawimy, którąś z opcji powiększenia lub pomniejszenia wtedy będziemy mogli w prosty sposób przełączać się miedzy dopasowaniem Fit, a wybraną wartością dzięki skrótowi na klawiaturze "Z".
8. Siatka - pomocnicze linie, dzięki którym można łatwiej dostrzec krzywe kadry, dystorsje lub w prosty sposób wyznaczyć tzw. złote punkty. Można dostosować gęstość siatki oraz wybrać kiedy ma się pojawiać. Ja mam ustawione AUTO - wtedy siatka pojawia się podczas korzystania z narzędzia kadrowania (skrót "R").
9. Soft Proofing - to nic innego, jak możliwość podglądu, które kolory na zdjęciu nie zostaną poprawnie odwzorowane m.in. na wydruku lub innym monitorze. 
10. Podobnie, jak w przypadku lewego panelu, tak i na dolnym pasku możemy wybrać, które z opcją są widoczne (strzałka w dolnym prawym rogu):

31_LR2-mniej.jpg

powiększ >>

 

 
Dolny pasek możemy schować lub pokazać skrótem klawiszowym "T"
 
 
Opis modułu DEVELOP podzieliłem na dwie części. W następnej opiszę prawy panel z narzędziami do obróbki zdjęć. Do zobaczenia, do przeczytania za tydzień.


FF + 15 | 35 | 55 | 135 | 500 
thank god i'm a photographer


#2
kris

kris

    Stały bywalec

  • Moderator
  • 1539 postów
  • Locationsilesia

 Ciąg dalszy opisu modułu DEVELOP

 
 
PRAWY PANEL w module Develop

32.0develop.jpg

 
1. Histogram - to graficzny wykres opisujący ile informacji jest w jasnych obszarach, a ile w ciemnych. W mocnym skrócie, dzięki niemu dowiemy się, czy na zdjęciu są obszary prześwietlone i/lub niedoświetlone. W przypadku LR histogram w czasie rzeczywistym reaguje na wprowadzane zmiany na zdjęciu, co pomaga kontrolować wpływ obróbki na efekt finalny. 
Po kliknięciu w strzałkę: 
- w górnym lewym rogu LR kolorem niebieskim wskaże niedoświetlone obszary, jeśli są

32.1histogram-niedos.jpg

powiększ >>

 
 
- w górnym prawym rogu LR kolorem czerwonym wskaże prześwietlone obszary, jeśli są

32.2histogram-przesw.jpg

powiększ >>

 
Skrótem klawiszowym "J" możemy włączyć lub wyłączyć podgląd przepaleń/niedoświetleń. Często z tego korzystam.
 
 
W okienku Histogramu dodatkowo wyświetlają się podstawowe parametry zdjęcia (ISO, ogniskowa, przysłona, czas naświetlania) lub kolor RGB jeśli najedziemy myszką na zdjęcie (pipeta).
Na samym dole okienka pojawia się informacja "Oryginal photo" lub "Smart Preview" - informacja, czy zdjęcie, które obrabiamy jest dostępne w oryginale, czy jest to specjalna wersja podglądowa. Smart Preview opiszę później. 

34.1org.jpg


34.2smartprev.jpg


 
Włączanie i wyłączanie 
Każde z poniższych narzędzi lub paneli możemy w każdej chwili wyłączyć lub włączyć, dzięki czemu możemy np. zobaczyć wpływ danego panelu/narzędzia lub tymczasowo się pozbyć efektów jego działań. Służy do tego ten przycisk:

36.1kenefel.jpg



Narzędzie Brush wyłączone:

36.2brush-before.jpg

powiększ >>



Narzędzie Brush włączone:

36.3brush-after.jpg

powiększ >>



 
2. Narzędzia:

35.tools.jpg

 
Crop (skrót "R") - przycinanie zdjęcia.
Do dyspozycji mamy oryginalne proporcje boków, szereg z góry przygotowanych (np.16:9, 1:1), ale możemy też ustawić swoje proporcje lub klikając na kłódkę uwolnić blokadę i dowolnie dostosowywać proporcje. 
Pozycja "Angle" pomaga nam wyprostować kadr. Możemy skorzystać z poziomicy (po lewej stronie napisu Angle) lub z suwaka.
Do naszej dyspozycji jest jeszcze "Constrain to Image". Zaznaczają tę opcję LR przytnie kadr, tak by nie było białego, roboczego obszaru, który pojawia się np. po stworzeniu panoramy lub po skorzystaniu z "Transform" (o tym poniżej), kiedy to prostujemy kadry w pionowej lub poziomej płaszczyźnie. 

37.crop.jpg

powiększ >>

 
Spot Removal (skrót "Q") - usuwanie plam/brudu. 

38.1spot.jpg

powiększ >>


Ile razy okazało się, że wrzuciliście zdjęcie do neta i ktoś Wam napisał: "wszystko fajnie, ale te plamy na zdjęciach zbędne" lub "mógłbyś wyczyścić matrycę". Może i mógłbyś, ale jeśli jest już za późno, LR pomaga nie tylko w ich usuwaniu, ale i w ich dostrzeganiu. Wystarczy podczas korzystania z tego narzędzia użyć skrótu "A" na klawiaturze. Pojawi się podgląd, dzięki któremu łatwiej dostrzeżemy plamy:

38.2spot.jpg

powiększ >>

 
Niestety z mojego doświadczenia wynika, że LR nie do końca dobrze sobie radzi z wynajdywaniem plam. Bazuje na kontraście. Dlatego możemy go wspomóc i na czas korzystania z tego narzędzia polecam podnieść kontrast do 100.
 
 
Red Eye Correction - usuwanie efektu czerwonych oczu.
Mnie się niestety nie trafia ten problem (plus korzystania z zewnętrznej lampy, nieskierowanej na wprost), więc nie mam nawet przykładu dla Was. Jak widać nawet Adobe nie traktuje tego narzędzia bardzo poważnie - bo co to za narzędzie, które nawet nie ma swojego skrótu klawiszowego! 
 
Graduated  Filter (skrót "M") -  narzędzie symulujące filtr połówkowy.

39.1gradient.jpg

powiększ >>


Bardzo często z tego korzystam. Najlepiej byłoby mieć przed obiektywem filtr połówkowy, a następnie mieć czas na to by z niego korzystać. Ja niestety posiłkuję się tym narzędziem, które stara się z całych sił wykorzystać możliwości formatu RAW, by symulować (o tyle, o ile) filtry połówkowe szare i koloryzujące z różną miękkością przejścia. 
 
Do naszej dyspozycji jest szereg standardowych korekt (m.in.:ekspozycja,cienie, ostrość), są też dodatkowe takie jak:  Moiré (redukujący efekt mory) oraz Defringe (redukujący abberację chromatyczną). Jest także możliwość koloryzacji (kliknij w prostokąt przy napisie "color"). 
 
Od wersji 6 narzędzie to otrzymało świetne usprawnienie: edycję maski pędzlem. Po nałożeniu filtra, możemy kliknąć  "Brush" w górnym prawym rogu panelu narzędzia "Graduated  Filter" lub skrótem "SHIFT + T". Teraz pędzelkiem w precyzyjny sposób możemy powiększać lub pomniejszać obszar filtru!  Podgląd obszaru zastosowanego filtru możemy zobaczyć wciskając literę "O", a kolor podglądu maski możemy zmienić na czerwony, zielony, biały, szary za pomocą skrótu "SHIFT + O".
 
Bonus w LIGHTROOM CLASSIC CC 
Najnowszy Lightroom Classic CC dodatkowo posiada Range Mask, funkcję za pomocą której zawężamy zakres działania Gradient Filter.

39.3gradient-lr-cc.jpg

 
Możemy określić zakres maski:
- color - na podstawie koloru, który wybieramy pipetą (w jednym lub w wielu miejscach by złapać większą paletę kolorów)

39.4gradient-lr-cc.jpg

powiększ >>

 
- luminance - na podstawie jasności, którą określamy suwakami

39.5gradient-lr-cc.jpg

powiększ >>


39.6gradient-lr-cc.jpg

powiększ >>


 
 
Radial Filter (skrót "SHIFT + M")  - filtr kołowy.

40.radial.jpg

powiększ >>


W istocie rzeczy dokładnie to samo co Graduated  Filter tylko, że w postaci okręgu/owalu. 
Jedyna różnica w możliwościach to "Invert Mask" za pomocą, którego decydujemy, czy maska ma być wewnątrz zaznaczonego okręgu, czy na zewnątrz.
 
Brush (skrót "K") - pędzelek.

41.1brush.jpg

Pędzelkiem zaznaczmy obszar zdjęcia, który chcemy edytować, a później do naszej dyspozycji mamy możliwości takie jak w przypadku filtrów Gradient i Radial: od korekcji balansu bieli, przez ekspozycję do mory i abberacji chromatycznej.
W przypadku pędzla decydujemy jeszcze o jego rozmiarze, miękkości, przepływie i gęstości. 

Różnica między Feather, Flow i Density:

41.2brushes-type.jpg

powiększ >>


 
Dodatkowo mamy możliwość skorzystania z automatycznej maski, która ułatwia wychwytywanie krawędzi malowanego fragmentu zdjęcia (na podstawie kontrastu i koloru). Funkcja ta ułatwia pracę, ale nie zawsze daje radę. Po prostu należy rozważnie stosować "Auto Mask".

Auto Mask WYŁĄCZONY

41.3brush-noautomask.jpg

powiększ >>


Auto Mask WŁĄCZONY

41.4brush-automask.jpg

powiększ >>


 
Lightroom daje do naszej dyspozycji dwa zapisane pędzelki "A" i "B" oraz gumkę "Erase". Między zwykłym pędzelkiem, a gumką w szybki sposób możemy przełączać się za pomocą skrótu "ALT".
 
Rozmiar pędzelka można zmienić: 
- przesuwając suwaczkiem "Size",
- używając klawiszy nawiasów kwadratowych: "[" lub "]",
- korzystając z rolki na myszce (z tego korzystam najczęściej).
 
PINy, czyli szpilki ułatwiają pracę z wieloma różnymi korekcjami pędzelka, a także filtrów Gradient i Radial. Jeśli jednak jest ich zbyt dużo, może dojść do sytuacji, że nie widać obszaru zdjęcia, który korygujemy, bo piny nam zasłaniają np. oko. Możemy wyłączyć lub włączyć ich podgląd klawiszem "H". 

41.5brush-piny.jpg

powiększ >>


 
Bonus w LIGHTROOM CLASSIC CC 
Podobnie, jak w Gradient Filter, tak i tutaj LR Classic CC dodaje Range Mask.
 
 
3.Basic - panel z podstawowymi suwakami do korekcji zdjęć w kolorze lub czerni i bieli. Nie będę opisywać każdego suwaczka. Każdy z nich jest dobrze nazwany, a najlepszą nauką będzie oglądanie efektu wprowadzanych zmian. Przywracanie suwaka do pozycji 0 możemy uzyskać przed podwójne kliknięcie w suwaczek lub nazwę funkcji.

42.1basic.jpg

 
Istotnym narzędziem tego panelu jest pipeta do wyznaczenia koloru białego balansu bieli. Z doświadczenia wiem, że lepiej jest skierować pipetę (skrót "W") na obszar szary, a nie biały (jak sugeruje nazwa). 

42.2pipeta.jpg

powiększ >>


 
4.Tone Curve - krzywe tonalne.

43.4tonecurve.jpg

powiększ >>


Dla mnie najważniejsza funkcja programu do obróbki zdjęć. Dzięki krzywym możemy w precyzyjny sposób zarządzać jasnością i kontrastem w jasnych i ciemnych partiach. Pozornie nie rzucający na kolana panel, a ilość możliwości i ich moc jest ogromna.
Zmian krzywych możemy dokonać na 3 sposoby:

43.0tonecurve.jpg

powiększ >>

 
- bezpośrednio na zdjęciu (tzw. dragging),
- suwakami,
- edytując linię krzywych - atutem tej opcji jest dostępna edycja wszystkich kolorów RGB(j.w.) lub osobno kanału czerwonego, zielonego lub niebieskiego. Dzięki czemu możemy wykonać tzw. color grading:

43.3tonecurve.jpg

powiększ >>


43.6tonecurve-rgb.jpg

powiększ >>

 
5.HSL / Color / B&W
HSL - czyli zarządzanie kolorami z podziałem na: odcień (hue), saturację (saturation), jasność (luminance).
Najwygodniej z tego narzędzia korzystać przez "dragging"(przesuwak?), czyli wybierając to narzędzie:

44.1hsl.jpg

powiększ >>

 
a następnie na zdjęciu klikając na wybrane miejsce i przytrzymując lewy przycisk myszy przesuwając myszkę w górę zwiększamy a w dół zmniejszamy: jasność, saturację lub odcień.

44.2hsl.jpg

powiększ >>


 
Ten sposób na korzystanie z HSL ma ten atut, że zmienia kolory, dokładnie te które wskażemy. Zwróćcie uwagę, że np, rozjaśniając liście nasza ingerencja zmienia wartości w głównej mierze koloru zielonego, a także i żółtego (mniej). Ręcznie ustawiając parametry korzystając z suwaczków większość z nas ruszyłaby tylko zielonym. 
 
Color - w gruncie rzeczy to to samo, co HSL, tylko inaczej poukładane (każdy kolor jest podzielony na odcień, saturację, jasność). Niestety "color" został wykastrowany ze wspaniałego narzędzia "dragging".
 
B&W - wybierając tę opcję, Lightroom przerabia zdjęcie na czarno-białe z automatycznym ustawieniem suwaczków. Dziwnie to zabrzmi z uwagi na czarno-białą wersję zdjęcia, ale suwaczkami zarządzamy jasnością koloru np. przesuwając suwaczek "blue" rozjaśniamy lub przyciemniamy te fragmenty naszego czarno-białego zdjęcia, które wcześniej były koloru niebieskiego. Jest to moim zdaniem spory atut LR przy konwersji zdjęć kolorowych do BW.
 
6.Split Toning - podział tonowania
Ja bym tę zakładkę nazwał "koloryzacją", ponieważ dzięki niemu możemy zmienić kolorystykę zdjęć oraz nadać im różną tonację. Dowolnie wybrane odcienie nanosimy na najjaśniejsze (highlights) i na najciemniejsze (shadows) partie zdjęcia. Dodatkowo możemy ustawić równowagę między wybranymi kolorami.

45.1split.jpg

powiększ >>


45.2split.jpg

powiększ >>



7.Detail - wyostrzanie i redukcja szumów.
Podczas korzystania z tego narzędzia polecam ostrożność, ponieważ bardzo łatwo przesadzić, dlatego suwaczkami operuj powoli.
Pracę w tym miejscu warto zacząć od wybrania fragmentu zdjęcia, które jest powiększone do 100%, najlepiej wybrać fragment zdjęcia, który pokazuje kontrastowe miejsca w zasięgu głębii ostrości. Klikamy tutaj:

46.detail.jpg

powiększ >>


Następnie wskazujemy na zdjęciu, gdzie ma być powiększenie. Możemy również przesuwać powiększenie przytrzymując lewy przycisk myszy i przesuwając myszką w polu powiększenia.
 
Teraz możemy brać się do działania!
Wyostrzanie - do naszej dyspozycji LR oddaje 4 suwaki:
- Amount - czyli intensywność ostrzenia,
- Radius - czyli promień działania wyostrzania,
- Detail - ilość szczegółów,
- Masking - zasięg naniesionych zmian.
 
Ja zaczynam od maski. Polecam korzystać z tego suwaka wraz z wciśniętym klawiszem "ALT", dzięki czemu zdjęcie zobaczymy w specjalnym podglądzie pokazującym zasięg miejsc, które będziemy wyostrzać:

47.1sharp.jpg

powiększ >>


47.2sharp.jpg

powiększ >>

 
Korzystanie z pozostałych suwaków pozostawiam wyczuciu, ponieważ do tematu wyostrzania, jak i odszumiania trzeba podejść indywidualnie do każdego zdjęcia lub serii zdjęć.
 
Odszumianie - suwaki podzielone zostały na dwie kategorie: Luminance (redukuje czarno-białe ziarno) oraz Color (redukuje kolorowe zabarwienia).
Ja zaczynam odszumianie od kolorowych zabarwień (suwak "color"). LR domyślnie ustawia ten suwak na 25 (w przypadku JPG-ów będzie to 0), ale polecam zweryfikować, czy akurat ta wartość jest odpowiednia ponieważ przesunięcie suwaka zbyt daleko może powodować blaknięcie kolorów na zdjęciu.

48.1noise.jpg

powiększ >>


48.2noise.jpg

powiększ >>

 
Po dokonaniu korekty przebarwień kolorowych warto wrócić do suwaka "luminance", którego także zalecam stosować z wyczuciem. Im większa wartość tego suwaka, tym zdjęcie robi się bardziej mydlane:

48.3noise.jpg

powiększ >>

 
 
8.Lens Corrections  - korekta wad optycznych: dystorsji, aberracji chromatycznej i winietowania.
Adobe narzędzie to podzieliło na:
- Profile - automatyczna korekcja wad z biblioteki obiektywów,
- Manual - ręczne korygowanie wad optycznych.
 
Lightroom posiada sporą bazę skorygowanych obiektyw i liczba ta z każdą aktualizacją rośnie.

49.1lens.jpg

powiększ >>


Zdjęcie bez korekcji:

49.3lens-before.jpg

powiększ >>


Zdjęcie z korektą:

49.4lens-after.jpg

powiększ >>

 
Niemniej jednak nadal jest sporo pozycji do uzupełnienia. Część z nich możemy pobrać z ogólnodostępnej bazy obiektywów skorygowanych przez prywatnych fotografów. Służy do tego program "Adobe Lense Profile Downloader". 

49.2lens.jpg

powiększ >>


 
Możemy sami stworzyć taki profil korzystając z programu "Adobe Lens Profile Creator", ale jest to dość żmudny proces, dlatego do naszej dyspozycji jest także manualne korygowanie wad

Bez ręcznej korekty abberacji chromatycznej:

49.5lens-abber.jpg

powiększ >>


Po wprowadzeniu ręcznej korekty abberacji chromatycznej:

49.6lens-abber.jpg

powiększ >>

 
 
 
9.Transform - przekształca zdjęcie w płaszczyźnie pionowej, poziomej, obraca zdjęcie, rozciąga lub ścieśnia, skaluje lub przesuwa w pionie i poziomie. Innymi słowy tym narzędziem możemy np."wyprostować" przechył na zdjęciu. Możemy zdać się na automatyczną korekcję lub za pomocą suwaków dokonać tego ręcznie. Jeśli w trakcie korzystania z tego narzędzia pojawi się biała powierzchnia robocza, po kliknięciu opcji "Constrain Crop", zdjęcie zostanie przycięte tak, by nie było widać białej powierzchni. 

Zdjęcie bez korekty:

50.1transform.jpg

powiększ >>


Zdjęcie z korektą:

50.2transform.jpg

powiększ >>


Zdjęcie z wyłączoną opcją "Constrain Crop"

50.3transform.jpg

powiększ >>


Zdjęcie z włączoną opcją "Constrain Crop"

50.4transform.jpg

powiększ >>

 
 
 
 
10.Effects - dodawanie winiety czarnej lub białej oraz dodawanie ziarna.
"Post-crop Vignetting" - czyli winieta po przykadrowaniu. W panelu "Lens Corrections" również możemy dodać winietę, więc po co powielać narzędzia? Ponieważ w tamtym panelu dodajemy lub usuwamy winietę na pełnym kadrze, a w przypadku kiedy przytniemy kadr lepiej zastosować winietę z panelu "Effects". 

Winietowanie ustawione w panelu Lens Corrections na przykadrowanym zdjęciu:

51.1effects.jpg

powiększ >>


Winietowanie ustawione w panelu Effects na przykadrowanym zdjęciu:

51.2effects.jpg

powiększ >>


 
"Grain" czyli symulacja ziarna znanego z analogowej fotografii.

51.3effects.jpg

powiększ >>

 
 
 
 
11.Camera Calibration
Każdy aparat posiada wbudowane profile kolorystyczne. Canon ma Picture Style, Nikon Picture Control, Fujifilm: Film Simulation itd. Panel Camera Calibration symuluje te profile. Z automatu ustawiony jest Adobe Standard, ale dla każdego aparatu ma inny zestaw dostępnych profili:

52.1ccalibration.jpg


52.2ccalibration.jpg


52.3ccalibration.jpg

 
Istnieje możliwość wgrania swoich profili kolorystycznych - do czego zachęcam i o czym pewnie napiszę w swoim czasie.
Poza tym mamy możliwość korekty kolorów RGB (czerwony, zielony, niebieski) na suwaczkach.
W panelu tym Adobe umożliwia także zmianę silnika, na którym pracuje. Do tej pory LR zmienił swój silnik: w 2003, 2010 i 2012. Było to szczególnie pomocne w okresie przejściowym. Dzisiaj nie widzę powodu do zmiany. 

FF + 15 | 35 | 55 | 135 | 500 
thank god i'm a photographer


#3
kris

kris

    Stały bywalec

  • Moderator
  • 1539 postów
  • Locationsilesia
Im więcej czasu spędza się używając danego programu, tym bardziej powinno się dążyć do ułatwiania i skracania czasu potrzebnego by dojść do zamierzonego efektu. Głównym 'skracaczem' czasu są presety, czyli gotowe zestawy ustawień panelu Develop. Z czasem jednak jest ich na tyle sporo, że coraz rzadziej się tam zagląda, a do tego trudno o preset idealny, czyli taki który pasuje do wszystkich zdjęć, do każdej sytuacji oświetleniowej. 
Sporym udogodnieniem, dzięki któremu przyśpieszam swoją pracę jest synchronizacja ustawień. Wystarczy obrobić jedno zdjęcie z serii, a następnie - korzystając z synchronizacji - przenosimy wybrane ustawienia. Mogą być wszystkie ustawienia, włącznie z przykadrowaniem, pędzelkami itd., ale równie dobrze może być tylko jeden z parametrów. Jak tego dokonać? Jeśli mamy już obrobione zdjęć - nasz wzór ustawień do przeniesienia na inne kadry - trzeba zaznaczyć, które zdjęcia mają się zsynchronizować. Możemy to robić w module Library lub Develop. Po wybraniu zdjęć, w dolnym prawym rogu pojawi się przycisk "Sync..." czyli "Synchronizacja ustawień". Możemy skorzystać ze skrótu "CTRL + SHIFT + S"
53.sync.jpg
 
Pojawi się okno wyboru ustawień do przeniesienia na inne zdjęcia. Możemy zaznaczyć wszystkie, wybrane lub jedno. Po wybraniu należy kliknąć przycisk: "Synchronize". Teraz Lightroom przeniesie wybrane ustawienia na wskazane zdjęcia.
54.syncwindow-m.jpg
 
 
Istnieje jeszcze jedna możliwość przenoszenia ustawień, a dokładniej ich kopiowanie. Świetne uzupełnienie synchronizacji, która odbywa się na z góry określonej liczbie zdjęć. W tym przypadku możemy skopiować wybrane ustawienia do pamięci i w sytuacji, kiedy będziemy chcieli, któreś z kolejnych zdjęć obrobić w ten sam sposób, szybkim skrótem program je zastosuje na wybranym zdjęciu. Do kopiowania ustawień służy skrót "CTRL + SHIFT + C", natomiast do wklejania "CTRL + SHIFT + V". Podobnie, jak w przypadku synchronizacji możemy wybrać wszystkie ustawienia lub wybrane parametry.
55.copywindow-m.jpg
 
Co istotne - po wyłączeniu Lightroom'a skopiowane ustawienia usuwają się z pamięci podręcznej. Także jeśli Wam zależy na zachowaniu ustawień na przyszłość, możecie zapisać je jako preset. 
56.presetnew_m.jpg
 

FF + 15 | 35 | 55 | 135 | 500 
thank god i'm a photographer


#4
Tadeusz.O

Tadeusz.O

    Stały bywalec

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 170 postów

Kawał dobrej roboty!  :clapping: 
Wiedziałem sporo - choć nie wszystko, a o skrótach to już w ogóle - jednak przez rok nieużywania, i kolejny używania sporadycznie, coraz bardziej dawał mi się we znaki efekt sklerozy.
Wiele sobie przypomniałem, sporo dowiedziałem. Dziękuję!  :wub: 

Wiem, że to kupa roboty, ale zapytam nieśmiało - czy będzie coś o innych panelach, no i o pozostałych możliwościach tego wspaniałego programu?

(miało być jeszcze o smart preview, collection, i nie tylko...)

Choć patrząc na komentarze, to sztuka dla sztuki i odzew zerowy niemal.
Może, jakbyś to wrzucił na yt, albo spichrisa (i włączył opłaty :huh: ) - byłby większy odbiór?

 


Użytkownik Tadeusz.O edytował ten post 10 June 2018 - 01:51

  • kris lubi to

#5
kris

kris

    Stały bywalec

  • Moderator
  • 1539 postów
  • Locationsilesia

Cieszę się bardzo, że pomogłem :) 

 

Fakt, sporo pracy i wysiłku mnie to kosztowało, ale faktycznie - powiedziało się A i B, więc trzeba lecieć dalej z tym alfabetem. Niemniej jednak, jak sam zauważyłeś, znikomy odbiór demotywuje. Zwłaszcza, że jest to wiedza, za którą sporo ludzi życzy sobie płacić. 

 

Myślę jednak, że z przyjemnością napiszę i opublikuję następne części. Lightroom jest niesamowitym narzędziem. Łączy świat sprzętu, ze światem nieograniczonej wyobraźni twórców. 


FF + 15 | 35 | 55 | 135 | 500 
thank god i'm a photographer






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: adobe lightroom, lightroom, develop

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych